مناطق گردشگری بر اساس موقعیت جغرافیایی

جهت مشاهده مناطق گردشگری هر بخش ، روی آن کلیک کنید

بخش مرکزی شامل :

  شهرهای قم و قنوات و دهستانهای قمرود و قنوات

بخش جعفرآباد شامل :

  شهر جعفریه و دهستان جعفرآباد

بخش خلجستان شامل :

  شهر دستجرد و دهستانهای دستجرد و قاهان

بخش کهک (نوفل لوشاتو) شامل :

  شهر کهک و دهستانهای فردو و کهک

بخش سلفچگان شامل :

  شهر سلفچگان و دهستانهای راهجرد شرقی و نیزار

قم

مناطق گردشگری قم در یک نگاه

حرم حضرت معصومه (س)

قم گردی - حرم حضرت معصومه

حرم حضرت معصومه (س) (دختر امام کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع)) در مرکز شهر قم‌ واقع‌ شده‌ است‌ که‌ از طرف‌ شمال‌ به‌ میدان‌ آستانه‌،  از شرق‌ به‌ خیابان‌ آیت‌ الله مرعشى نجفى و از جنوب‌ به‌ مسجد اعظم‌ و خیابان‌ موزه ‌و از طرف‌ غرب‌ به‌ مدرسه‌ فیضیه‌ منتهى مى‌شود

حرم فاطمه معصومه در میان بقعه با بلندی ۲۰/۱ و طول و عرض ۹۵/۲ در ۲۰/۱ متر قرار گرفته و با کاشی‌های نفیس و زرفام آغاز قرن هفتم پوشیده شده‌است. گرداگرد مرقد، دیواری به بلندی دو متر و طول و عرض تقریبی (۸۰/۴ در ۴۰/۴) قرار دارد که در سال ۹۵۰ بنا گردید و با کاشی معرق آراسته شد که اکنون این دیوار با ضریح مشبک از جنس نقره پوشیده شده‌است.

مرقد مطّهر حضرت‌ معصومه‌ (س‌) داراى هشت‌ دَر است‌. چهار تاى آن‌ در صحن‌ نو و دوتاى آن ‌در سمت‌ غربى مرقد واقع‌ شده‌اند و یک‌ در آن‌ به‌ خیابان‌ موزه‌ و‌ در دیگر به‌ ورودى مدرسه فیضیه‌ باز مى‌شود .

 

توضیحات بیشتر :

زندگی نامه    علمای مدفون در حرم  نقشه حرم

ثبت نام فیش تبرکی

 ثبت نام فیش تبرکی


مسجد مقدس جمکران

قم گردی - مسجد جمکران

مسجد جمکران در بخش شرقی شهرستان قم در مساحت 250 هکتار و در 6 کیلومتری شهر قم به طرف جاده کاشان است.

این مسجد که امروزه به نام مسجد جمکران شهرت یافته در گذشته به نام‌های مسجد صاحب الزمان و مسجد حسن بن مثله جمکرانی نامیده می‌شده‌است.

 در رابطه با تاریخچه‌ی مسجد جمکران در روایات و اسناد معتبر تاریخی و مذهبی آمده‌است که این مسجد به دستور مستقیم حضرت امام زمان (عج) در هفدهم ماه مبارک رمضان سال 373 هجری قمری توسط شیخ عفیف و صالح حسن بن مثله جمکرانی احداث شده‌است و امام زمان (عج) به حسن بن مثله سفارش کرد که به مردم بگو چهار رکعت نماز در این مسجد بخوانند، دو رکعت نماز تحیت و دو رکعت نماز صاحب الزمان که این نماز با دو رکعت نماز خواندن در خانه‌ی کعبه برابری می‌کند.

 

توضیحات بیشتر  :

جمکران و بزرگان   تاریخچه مسجد   زیارت مجازی   نقشه مسجد

امام زادگان مدفون در شهر مقدس قم

 امامزادگان شهر مقدس قم

 امامزاده ناصر علیه السلام / از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام / به آدرس چهار راه بازار - روبروی مسجد امام حسن عسکری علیه السلام / تلفن دفتر امامزاده ۷۷۰۷۱۳۷
 

 
 امامزاده احمد بن قاسم علیه السلام از نوادگان امام صادق علیه السلام / به آدرس خیابان معلم - میدان معلم / تلفن دفتر امامزاده ۷۷۳۷۱۳۰
 
 
 امامزاده زید علیه السلاماز نوادگان امام  سجاد علیه السلام / به آدرس خیابان آذر – کوچه ۱۰۲ – گذر شاه حمزه -  مسجد شاه زید
 
 
 
امامزاده حمزه علیه السلام /از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام / به آدرس خیابان آذر – کوچه ۱۰۲/ تلفن دفتر امامزاده ۷۷۱۹۷۸۰
 
 
 
  
 
 امامزادگان چهل اختران / از نوادگان امام جواد علیه السلام / به آدرس خیابان آذز – کوچه چهل اختران / تلفن دفتر امامزاده ۷۷۰۷۳۷۲   
 
 
 
 
 
 
 
 امامزاده موسی مبرقع علیه السلام / فرزند بلافصل امام جواد علیه السلام/ به آدرس خیابان آذز – کوچه چهل اختران / تلفن دفتر امامزاده ۷۷۰۷۳۷۲
 
 
 
 
 امامزاده سید سربخش علیه السلام / از فرزندان امام صادق علیه السلام / به آدرس خیابان آذر - کوچه ۸۰ / تلفن دفتر امامزاده ۷۷۵۰۹۵۰
 
 
امامزادگان ابراهیم واحمد علیهم السلام /از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس خیابان شهید روحانی نژاد – جنب مسجد مسلم بن عقیل علیه السلام / تلفن دفتر امامزاده ۷۷۵۶۲۰۹
 
 
 
 
 
 
 
امامزاده علی بن جعفر علیه السلام /از فرزندان امام صادق علیه السلام / به آدرس انتهای خیابان انقلاب / تلفن دفتر امامزاده ۷۷۵۶۴۹۷
 
 
امامزاده علی موسی الرضا علیه السلام /از فرزندان امام جواد علیه السلام / به آدرس خیابان آذر – روبروی بیمارستان نکویی
 
 
 
 
 
امامزاده سید علی علیه السلام /از نوادگان حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام / به آدرس خیابان ۱۵ خرداد – میدان شهید صادقی / تلفن دفتر امامزاده ۳۷۷۷۰۱۱۱
 
  امامزاده سلطان محمد شریف علیه السلام از نوادگان امام  سجاد علیه السلام / به آدرس خیابان انقلاب – کوچه ۱۷ / تلفن دفتر امامزاده ۷۷۴۲۱۱۸ 
 
 
امامزاده احمد میانی علیه السلام / از فرزندان امام علی علیه السلام / به آدرس خیابان ۱۵ خرداد – بعد از تقاطع عمار یاسر / تلفن دفتر امامزاده ۷۷۷۷۱۳۴
 
 
چهار امامزاده علیهم السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس خیابان ۱۵ خرداد – ۲۰ متری حائری / تلفن دفتر امامزاده ۷۷۰۷۱۱۸
 
 
امامزاده صفورا خاتون علیها السلام / از احفاد امام علی علیه السلام / به آدرس ابتدای خیابان کیوانفر
 
 
 
امامزادگان احمد و علی حارث علیهم السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس نبش خیابان کیوانفر- میدان الهادی
 
 
امامزاده ابراهیم علیه السلام / از فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام / به آدرس خیابان امامزاده ابراهیم / تلفن دفتر امامزاده ۸۸۲۶۱۴۴
 
 
امامزاده جعفر شهید علیه السلام / از فرزندان امام موسی کاظم / به آدرس خیابان امامزاده ابراهیم علیه السلام - بعد از میدان معصومیه / تلفن دفتر امامزاده۸۹۰۳۰۵۵
 
 
امامزاده سید معصوم علیه السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس انتهای خیابان توحید - میدان نبوت / تلفن دفتر امامزاده ۸۸۵۲۰۲۸
 
 
 
امامزاده شاه جمال علیه السلام / از فرزندان امام سجاد / به آدرس خیابان اراک - بعد از جاده اراک / تلفن دفتر امامزاده ۸۸۶۰۰۰۵
 
 
پنج امامزاده علیهم السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس شهر جمکران / تلفن دفتر امامزاده ۷۷۵۳۹۲۲
 
 
امامزاده جعفر غریب علیه السلام / از فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام / به آدرس جنب مسجد مقدس جمکران / تلفن دفتر امامزاده ۷۲۰۰۲۶۰
 
 
امامزاده جمال غریب علیه السلام / از فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام / به آدرس ورودی جاده قدیم کاشان - جنب بقیع/ تلفن دفتر امامزاده ۷۲۲۳۴۴۴
 
 
امامزاده علی رضا علیه السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس بعد از مسجد مقدس جمکران 
 
 
امامزاده عبدالله علیه السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس خیابان قلعه کامکار - بعد از اتوبان / تلفن دفتر امامزاده ۸۷۴۷۳۷۳
 
 
امامزاده پیر حسن علیه السلام / از فرزندان امام صادق علیه السلام / به آدرس انتهای خیابان امامزاده ابراهیم علیه السلام – بعد از قلعه کامکار – منطقه قلعه صدری
 
 
مسجد کوه خضر نبی علیه السلام / به آدرس انتهای شهرک امام خمینی رحمه الله علیه / تلفن دفتر امامزاده ۲۹۰۷۰۷۷

 

منبع : https://qom.oghaf.ir  اوقاف قم

امام زادگان مدفون در بخش کهک
امامزادگان بخش کهک
 
امامزاده اسحاق علیه السلام / از فرزندان امام حسن مجتبی علیه السلام / به آدرس جاده قدیم کاشان - لنگردود
 
امامزاده جمال علیه السلام / از فرزندان امام صادق علیه السلام / به آدرس جاده قدیم کاشان - لنگردود
 
امامزاده سلیمان غریب علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای خور آباد
 
امامزادگان محمود و زینب خا تون علیهم السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای صرم 
 
امامزاده ابراهیم علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای سیرو
 
امامزاده عباس علیه السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای ورجان
 
امامزاده زینب خاتون علیها السلام / از فرزندان امام کاظم علیه السلام / به آدرس شهر کهک
 
چهار امامزاده علیهم السلام / به آدرس بخش کهک 
 
امامزاده علی اکبر علیه السلام / از فرزندان امام حسن مجتبی علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای ابرجس 
 
امامزاده قاسم علیه السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای ابرحس 
 
امامزاده ابراهیم علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای ابرجس 
 
امامزاده فاضل علیه السلام / از فرزندان امام جواد علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای بیدهند
 
امامزاده نور علی  علیه السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای کرمجگان
 
امامزاده محسن علیه السلام / از فرزندان امام صادق علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای قبادبزن
 
امامزاده اسحاق علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای میم
 
امامزاده ابراهیم علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای دستگرد
 
امامزاده ابوطالب علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای دستگرد
 
امامزاده اسماعیل علیه السلام / از فرزندان امام صادق علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای بیدقان/ امامزاده اسماعیل علیه السلام / تلفن دفتر امامزاده ۰۲۵۲۴۲۳۲۰۲۱ الی ۲۳
 
امامزاده هادی علیه السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای وشنوه
 
امامزاده حسین علیه السلام / از فرزندان امام کاظم علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای فردو
 
امامزاده رقیه خاتون علیها السلام / به آدرس بخش کهک - روستای فردو
 
امامزاده عیسی علیه السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای ونارج  
 
امامزاده معین علیه السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس بخش کهک - روستای خلج آباد
امام زادگان مدفون در بخش خلجستان
امامزادگان بخش خلجستان
 
امامزاده عبدالله علیه السلام / از فرزندان امام صادق علیه السلام / به آدرس ۴۵ کیلومتری جاده قدیم اصفهان - قلعه چم
 
 
امامزادگان یحیی و حلیمه خاتون علیهم السلام / از فرزندان امام جواد علیه السلام / به آدرس ۴۵ کیلومتری جاده قدیم اصفهان - روستای علی آباد نیزار
 
 
امامزاده محمد غایب علیه السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس ۴۵ کیلومتری جاده قدیم اصفهان - حصار سرخ
 
 
امامزاده شعیب علیه السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس بخش خلجستان - روستای ورزنه
 
 
امامزاده جعفر علیه السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس بخش خلجستان - روستای گیو
 
 
امامزاده ابراهیم علیه السلام / به آدرس بخش خلجستان - روستای دستجرد
 
 
امامزاده زکریا علیه السلام / از فرزندان امام صادق علیه السلام / به آدرس بخش خلجستان - روستای عیسی آباد
 
 
امامزاده محمد مهدی علیه السلام / به آدرس بخش خلجستان - روستای جیریک آغاج
 
 
امامزادگان عبدالله و اسماعیل علیهم السلام / از فرزندان امام علی علیه السلام / به آدرس بخش خلجستان - روستای فوجرد
 
 
امامزاده اسحاق علیه السلام / از فرزندان امام علی علیه السلام / به آدرس بخش خلجستان - روستای نایه
 
 
امامزاده حلیمه خاتون علیها السلام / به آدرس بخش خلجستان - روستای نایه
 
 
امامزادگان ام سلمه و ام کلمه علیهم السلام / از احفاد امام حسن مجتبی علیه السلام / به آدرس بخش خلجستان - روستای نایه
 
 
علمدار رحمه الله علیه / از فرزندان مالک اشتر نخعی / به آدرس بخش خلجستان - روستای کیاب
 
 
امامزادگان حسین و ابوطالب علیهم السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس بخش خلجستان - روستای کهندان
 
 
امامزاده محمد مهدی علیه السلام / از فرزندان امام حسن مجتبی علیه السلام / به آدرس بخش خلجستان - روستای کاسوا
 
 
امامزاده احمد علیه السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس بخش خلجستان - روستای کاسوا
 
 
امامزاده ابوطالب علیه السلام / از فرزندان امام حسن مجتبی علیه السلام / به آدرس بخش خلجستان - روستای کاسوا
 
 
امامزاده بی بی شریفه علیها السلام / از احفاد امام صادق علیه السلام / به آدرس بخش خلجستان - روستای نویس
 
 
امامزاده هادی علیه السلام / از فرزندان امام کاظم علیه السلام / به آدرس بخش خلجستان - روستای جیمزقان
 
 
امامزاده عاقب علیه السلام / به آدرس بخش خلجستان - روستای بنابرقاهان

 

https://qom.oghaf.ir

امام زادگان مدفون در بخش سلفچگان
  امامزادگان بخش سلفچگان
 
 امامزاده خدیجه خاتون علیها السلام / از احفاد امام صادق علیه السلام / به آدرس بخش سلفچگان - روستای خدیجه خاتون علیها السلام
 
 
امامزاده ابراهیم علیه السلام / به آدرس بخش سلفچگان - روستای خدیجه خاتون علیها السلام
 
 
امامزاده زکریا علیه السلام / به آدرس بخش سلفچگان - روستای خدیجه خاتون علیها السلام
 
 
امامزاده ساریه خاتون علیها السلام / از احفاد امام حسن مجتبی علیه السلام / به آدرس بخش سلفچگان - روستای ساریه خاتون علیها السلام
 
 
امامزاده عبد الصالح علیه السلام / به آدرس بخش سلفچگان - روستای راهجرد
 
 
امامزاده سه خواهران علیهم السلام / از احفاد امام سجاد علیه السلام / به آدرس بخش سلفچگان - روستای بنابر
 
 
امامزاده جعفر علیه السلام / از فرزندان امام کاظم علیه السلام / به آدرس بخش سلفچگان - روستای زواریان
 
 
امامزاده قاسم علیه السلام / به آدرس بخش سلفچگان - روستای زواریان
 
 
امامزادگان عباس و زبیده خاتون علیهم السلام / از فرزندان امام حسن مجتبی علیه السلام / به آدرس بخش سلفچگان - روستای جنداب
امام زادگان مدفون در بخش جعفریه
 امامزادگان بخش جعفریه
 
امامزادگان عمران و زهرا خاتون علیهم السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس بخش جعفریه - روستای گلستان
 
 
امامزاده طاهر علیه السلام / از فرزندان امام صادق علیه السلام / به آدرس بخش جعفریه - روستای طغرود
 
 
امامزاده یحیی علیه السلام / از فرزندان امام صادق علیه السلام / به آدرس بخش جعفریه - روستای نور آباد
 
 
امامزادگان سلیمان و موسی علیهم السلام از فرزندان امام کاظم علیه السلام / به آدرس بخش جعفریه - روستای الیور آباد

 

 

https://qom.oghaf.ir

​امام زادگان مدفون بخش مرکزی

امامزادگان بخش مرکزی 

 
امامزاده حسین علیه السلام / به آدرس بخش مرکزی - روستای غلام بلاغ
 
 
شش امامزاده علیهم السلام / از فرزندان امام کاظم علیه السلام / به آدرس بخش مرکزی - روستای سیف آباد
 
 
امامزاده سلیمان علیه السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس بخش مرکزی - روستای قمرود
 
 
امامزادگان طیب و طاهر علیهم السلام / از فرزندان امام سجاد علیه السلام / به آدرس بخش مرکزی - روستای مبارک آباد
 
 
امامزاده خدیجه خاتون علیها السلام / از احفاد امام سجاد علیه السلام / به آدرس بخش مرکزی - روستای مبارک آباد
 
 
امامزاده ابراهیم علیهم السلام / به آدرس بخش مرکزی - روستای مومن آباد
 
 
امامزاده سکینه خاتون علیها السلام / از احفاد امام کاظم علیه السلام / به آدرس بخش مرکزی - روستای جنت آباد

 

 

https://qom.oghaf.ir

موزه مراجع

گنجینه آثار مراجع عظام در روبروی بیت حضرت امام خمینی (ره) واقع در محله یخچال قاضی (میدان روح ا) واقع شده است. این مکان که دارای دو طبقه و حیاتی به مساحت حدوداً ‌۲۰۰ مترمربع می‌باشد در سال ۱۳۹۳ به همت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم با هدف پیروی و تقلید از علماء از بدو تأسیس حوزه علمیه قم تا زمان حاضر و آشنایی با سبک زندگی و آثار به جای مانده از ایشان راه‌اندازی گردید. این موزه که به معرفی سه نسل از علماء و مراجع حاضر در این این مرز و بوم از قرن ۱۳هجری قمری تاکنون پرداخته است در سال ۱۳۹۵ عملیات بهسازی در آن انجام پذیرفت.

 

موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س)

موزه‌ها بیانگر چگونگی سیراندیشه و یافته‌ها و نوآوری‌های بشر و معرف چگونگی سیر فرهنگ و تمدن بشری است.آثار و اشیای موجود در موزه‌ها، بازتاب شیوۀ زندگی انسان در دوره‌های مختلف تاریخ است.

اولین موزه رسمی ایران در سال ۱۲۹۵ شمسی، به نام موزه ملی در یکی از اتاق های مدرسه دارالفنون تهران تاسیس شد .موزه آستانه مقدسه قم نیز به برکت وجود بارگاه نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) در سال ۱۳۱۴ شمسی  در محوطه داخلی حرم‌مطهر افتتاح  گردید .موزه آستانه دارای مجموعه متنوعی از آثار هنری و تاریخی دوران اسلامی و پیش از اسلام است که از جمله نفیس ترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • قرآنی منصوب به خط امام رضا(ع) ، نوشته شده بر پوست آهو با جلد چرم و تزئین شده با آب طلا
  • قرآنی با وزن ۱۲۰کیلوگرم در ۵۸۷ صفحه
  • ظروف سفالی مربوط به دوران اسلامی و هزاره اول و دوم پیش از میلاد مسیح
  • سنگ مقبره های محمد شاه و فتحعلی شاه از پادشاهان قاجاریه و مهد علیا مادر ناصرالدین شاه
  • کاشی های موزه، که قدیمی ترین آنها کاشی زرین فام تاریخ دار در ایران ، دارای تاریخ ساخت ۶۰۲ هجری قمری است.


مسجد اعظم قم

مسجد اعظم قم، معروف به مسجد آیت ا بروجردی در جوار آرامگاه حضرت معصومه (س) در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی به سعی و همت آیت ا.. سدحسین طباطبایی بروجردی توسط حسین بن محمد معمار معروف به استاد لرزاده ساخته شد. این بنا از جمله مساجد سه ایوانی با پلانی مثلثی شکل است که با هنرمندی خاصی توسط استاد لرزاده طراحی گردیده است. ارتفاع گنبد این مسجد به ۲۴ متر می‌رسد و مساحتی بالغ بر ۱۴۶۰ مترمربع دارد که یکی از گنبدهای بزرگ در میان مساجد جهان شیعه محسوب می‌گردد و مزین به بزرگترین لوستر پوسته‌ای جهان می‌باشد. کاشیکاری منحصر به فرد گنبد و محراب مسجد این بنا را در زمره آثار نفیس زمان خود قرار می‌دهد. همچنین این بنا یکی از مهم‌ترین و بزرگترین مراکز ترویج علوم حوزی بوده که مراجع و علمای به‌نامی از جمله امام خمینی (ره)، آیت ا گلپایگانی، آیت ا مکارم شیرازی، آیت ا وحید خراسانی، آیت ا جوادی آملی، آیت ا علوی بروجردی، آیت ا شبیری زنجانی و در آن به تدریس پرداخته‌اند.

این بنای ارزشمند در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۴۰۰۰ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده و در سالهای بعد با همکاری نواده آیت ا بروجردی (آیت ا علوی بروجردی) مورد مرمت قرار گرفته است که این مرمت‌ها کماکان نیز ادامه دارد.

گنبد سبز

 

در انتهای خیابان چهار مردان قم ؛ جنب گلزار شهدا و در بخش شرقی شهر ؛ درون باغی کوچک موسوم به ” باغ گنبد سبز ” سه اثر تاریخی از قرن هشتم هجری به جای مانده است . این منطقه در محل به دروازه کاشان مشهور است و گنبد های آن نیز به گنبد های دروازه کاشان معروفند . دو گنبد از این مجموعه ؛ با توجه به کتیبه های تاریخی موجود ؛ مدفن امرای خاندان علی صفی فرمانروایان مستقل قم در قرن هشتم ه . ق است . کتیبه گنبد سوم متاسفانه از بین رفته و تاریخ و صاحب آن معلوم نیست ؛ اما با توجه به مدارک مختلف ؛ این گنبد نیز از نظر تاریخی به همان دوره مربوط است و احتمالاُ به یکی دیگر از افراد خاندان علی صفی تعلق دارد . مردم قم ؛ این سه بنا را به صورت مجموعه مدفن ” سعد ؛ سعید و مسعود ” از بزرگان عرب های اشعری و احیا کنندگان قم در دوره اسلامی می دانند.

چنین تصور می رود که سعید ؛ تصحیف تلفظی صفی و آن دو نام دیگر ؛ مکمل سجع باشد . بر اساس کتیبه تاریخی ؛ این سه گنبد ؛ مدفن خواجه اصیل الدین ؛ خواجه علی صفی و شخص گمنام دیگری است . البته به غیر از افراد نامبرده ؛ افراد دیگری از همان خاندان در زیر این گنبد ها مدفون هستند . ویژگی های سه گنبد اصلی از قرار زیر است .

این سه بنا از نگاه هنر گچبری از نمونه های بارز و منحصر به خود به شمار می روند و شامل : ۱- برج مقبره خواجه اصیل الدین ، محل دفن دو تن از امرای خاندان صفی به سال ۷۶۱ هجری قمری است . ۲- برج مقبره خواجه علی صلی محل دفن سه تن از امرای خاندان صفی به سال ۷۹۲ هجری قمری است ۳- برج مقبره شمالی متعلق به اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم هجری قمری است . مقابر باغ گنبد سبز در پانزدهم دی ماه سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۲۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است .

گنبدهای واقع در مقابر باغ عبارتند از: ۱- گنبد جنوبی ، ۲- گنبد میانی ۳- گنبد شمالی .

گنبد جنوبی

بر اساس کتیبه تاریخی ، این گنبد مدفن خواجه اصیل الدین ، فرزند علی صفی نیای بزرگ خاندان صفی و عموی بانی گنبد است . خواجه علی صفی در قم نائب خالصه جات خواجه علاء الدین محمد هندو بود و دیگری فرزند وی خواجه علی اصیل یا همان جمال الدین علی است . او نخستین کسی از این خاندان است که بر حکومت قم و مضافات آن دست یافت . آغاز فرمانروایی وی بعد از درگذشت ابوسعید بهادر به سال ۷۳۶ ه . ق بوده که سال ۷۵۹ ه . قم در حین عهده داری این مقام کشته شد .

گنبد میانی

از مفاد کتیبه چنین بر می آید که سه نفر در این آرامگاه مدفونند . نخستین فرد که نام او در آغاز کتیبه آمده خواجه جمال الدین علی است . همان خواجه علی صفی ، او فرزند خواجه صفی الدین و نواده علی صفی ماضی ، شخصیتی سیاسی اجتماعی در قرن هشتم و دومین امیر خاندان صفی است که پس از خواجه علی اصیل ، فرمانروای قم گردید و تا آنجا که مشخص شده است تا سال ۷۷۴ ه . ق در این مقام بود . خواجه علی خانقاهی در قم داشت که بیرون از دروازه کنکان قرار گرفته بود . جز این خانقاه اثری به جای مانده دیگر از خواجه علی صفی گنبد اصیل الدین است که در سال ۷۶۱ ه . ق بر قبر عمو و پسر عموی خود خواجه اصیل الدین و خواجه تاج الدین بنیان نهاد . نفر دوم مدفون در این گنبد ، امیر جلال الدین است که در متون تاریخی سخنی از او به میان نیامده است . سومین فرد مدفون که به عنوان برادر خواجه جمال الدین علی نام برده شده ، خواجه عماد الدین محمود قمی یکی دیگر از فرزندان خواجه صفی الدین است که تا سال ۷۹۱ ه . ق عهده دار امور نواحی قم بوده است .

گنبد شمالی

نام بانی و صاحب بنای این گنبد به جهت صدمه دیدن کتیبه آن مشخص نیست . اما محقق خارجی دونالدویلبر آن را متعلق به سال های ۷۶۵ ۷۱۵ ه . ق می داند و معتقد است با توجه به خصوصیات مشترک زیاد با دو گنبد دیگر ، آن سه بنا در یک محدوده زمانی ساخته شده و متعلق به خاندان صفی می باشد . آنچه بیش از اندازه قابل توجه و توصیف می باشد ، نوع معماری و مهندسی بنا و همچنین گچبری های منحصر به فرد است که می توان به جرأت گفت در نوع خود بی نظیر است . گنبد های مقبره از دو پوسته گسسته رک تشکیل شده و پوسته خارجی به منشور شانزده ترکی و پوسته داخلی بصورت عرقچین می باشد که بر روی بدنه استوانه ای شکل دوازده وجهی بنا قرار دارد . البته پوسته خارجی گنبد جنوبی در طی زمان تخریب گشته و فرو ریخته است و پوسته داخلی آن در دوران معاصر تعمیر و بازسازی شده است . به احتمال قریب به یقین فرم و شکل این گنبد با توجه به اشتراکات فراوان با دو بنای شمالی و میانی به همان شکل دو پوسته رک می باشد .

با توجه به اینکه بدنه استوانه ای شکل بنا به صورت دوازده وجهی است از داخل بنا به هشت ضلعی منظم تغییر شکل داده است . تزیینات این بنا ها که انواع تکنیک های گچبری در آن به کار رفته ، از گنبد سلطانیه تأثیر گرفته و نوع آجر چینی منظم و متحد الشکلی که بعضا با اسامی الله محمد و علی مزین گشته و همچنین نوع رنگ آمیزی بسیار زیبای آن با رنگ های متفاوت و طرح های بسیار زیبایی از شمسه و اسپرهای کار شده و کتیبه های به خط ثلث یا کوفی با گچبری برجسته سفید رنگ و زمینه لاجوردی با نقوش اسلیمی میان دو حاشیه نقش و نگار شده و به صورت بسیار زیبا و هنرمندانه آیات قرآن و اسامی جلاله معصومین درون آن با طرحی از گل و بوته مزین شده است و در ادامه طاق نما ها و درگاه هایی چند گانه که به صورت قرینه و مقرنس گشته حاکی از شیوه های متنوع گچبری چند رنگ است و قسمت هایی از آن توسط شمسه ای عظیم با گره بندی های متعدد تزین یافته که همه آن ها نمونه هایی بسیار زیبا و بدیع از نوع هنر معماری ذوق و سلیقه گچبری و رنگ آمیزی هنرمندان قمی در آن زمان به نمایش می گذارد.

کوه خضر نبی

کوه خضر نبی از جمله مکان‌های زیارتی و سیاحتی استان قم است که طبق اسناد تاریخی و اظهارات باستان‌شناسان قدمتی بالغ بر سه هزار سال دارد. مسجدی که بر قله کوه جای گرفته، طبق گفته‌ها محل زیارت خضر نبی بوده‌ است.

سالها پیش قبل از اینکه هنوز شهر قم انقدر بزرګ نشده بوده کوه خضر نبی محل نیایش عارفان بوده است.

 

مسجد جامع قم


مسجد جامع قم در محله مسجد جامع، در خیابان آذر و نزدیک دروازه ری واقع شده است و از جمله مکان‌های تاریخی مهم و ارزشمندی است که با به کارگیری اصول معماری ایران ، از جلال و شکوه قابل توجهی برخوردار است.

در مورد قدمت و سال ساخت دقیق مسجد جامع قم، اظهارات و بیانات مختلفی وجود دارد. برخی از مورخین و باستان‌شناسان، تاریخ ساخت آن‌ را به قرن ششم هجری قمری و مقارن با حکومت پادشاهان سلجوقی می‌دانند. تعداد دیگری از تاریخ‌نویسان و کارشناسان مسائل تاریخی، بر این باورند که این مسجد در سال ۲۶۵ هجری قمری به همت و پیگیری ابوالصدیم حسن بن علی بن آم اشعری، احداث شده است.

 وبه روایتی  مسجد امام حسن عسگری بنا به دستور امام حسن عسگری(علیه السلام) و به دست وکیل و نماینده آن حضرت در قرن سوم هجری ساخته شده است. این مسجد همواره مورد توجه و عنایت علما و بزرگان بوده و در نوع خود از مساجد منحصر به فرد در دنیای اسلام است.

این درحالی است که عبدالجلیل رازی، زمان تاسیس این اثر تاریخی را به دوران حکومت طغرل سلجوقی نسبت داده و معتقد است که فردی به نام بهاالدین کمال ثابت قمی، این عمارت ارزشمند و باشکوه ایرانی را احداث کرده است.

  

خانه ملاصدرا

محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی، معروف به ملاصدرا، بنیان گدار حکمت متعالیه، سر آمد حکمای اسلامی و یکی از بزرگترین دانشمندان جهان در فلسفه الهی و اسلامی است. وی در سال ۹۷۹ یا ۹۸۰ هجری قمری در شیراز دیده به جان گشود.

ملاصدرا پس از  تحصیل و رسیدن به درجه اجتهاد، به تدریس در مدرسه خواجه پرداخت، اما از آنجایی که نظریاتش در برخی مسائل فقهی با بیشتر دانشمندان قشری اصفهان متفاوت بود، او را به بدعت‌گذاری در دین متهم ساختند و خواهان اخراج او از مدرسه و در نهایت تبعید او شدند. بدین سان او راه هجرت در پیش گرفت و راهی کهک قم گشت.

این حکیم فرزانه مدت ۱۵ سال در کهک به سر برد. خانه وی در کهک تاکنون باقی و در میان مردمان آبادی معروف است.

این خانه یادگاری بازمانده از دوران سکونت ملا صدرا، بنیان گذار حکمت متعالیه می باشد. که در منتهی الیه غرب روستای در محله چال حمام کهک واقع است و پیرامون آن را خانه های روستایی با بافت معماری مناطق گرمسیری احاطه کرده اند.

پلان اصلی بنا شبستانی است چلیپایی (چهار صفه) که گرداگرد آن را در چهار گوشه، طبقه همکف و اول، حجره ها و اتاق هایی در بر گرفته اند. تزیینات بنا شامل گچبری شبه سجاده ای و مشبک های گچی در نورگیرها است. محوطه اصلی این بنا سقف گنبدی شکل دارد و در راس گنبد آن، شیشه های رنگی نور را به داخل بنا هدایت می کند.

این خانه دارای فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی با تزئینات گچبری ساده با کاربندی های زیبا در سقف چهار طرف آن فضاهایی چهار گوش مسقف بین تویزه های جناغی شکل که در مجموع، شبیه امامزاده های دوره صفوی است .

خانه ملاصدرا در تاریخ ۵ دی ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • عصار خانه

عصارخانه جایی است که در آن شیره انگور یا روغن نباتی گیرند و عصار به کسی گویند که از دانه های گوناگون مانند کرچک و کنجد و جز آن روغن گیرد.

در عصارخانه روغن های گوناگون تولید می شده است که برای تامین روشنایی، رنگ آمیزی، صابون سازی و ابزارهای کارگاهی به کار می رفته است. از تفاله های دانه های گیاهی، برای تقویت درخت های میوه، محصولات کشاورزی و تغذیه دام و طیور استفاده می شده است.

ساختمان تاریخی عصارخانه در یک طبقه با فضایی گنبدی شکل، با دیواره های  ضخیم خشتی (آجری) ایجاد گردیده است. فضای جنب عصارخانه، محل انبار کیسه های دانه های روغنی و فضای شمال محل نگهداری خمره های روغن بوده که هنوز هم دیده می شودند.

با ورود به فضای اصلی عصارخانه با سنگ آسیاب بزرگ مواجه خواهیم شد که برای خُرد کردن دانه ها به کار گرفته می شدند. در کنار این سنگ ها، تنه های درخت چنار قرار دارد که به هم متصل شده اند و به عنوان عنصر فشاری بر روی دانه های آسیاب شده عمل می کردند.

  • ساختمان حلوایی

در شمال غربی مجموعه ملاصدرا، در مجاورت عصارخانه، بنای کوچک و سرپوشیده ای با پوشش طاقهای قوسی شکل قرار دارد که براساس شواهد و بقایای موجود حکایت از کاربری مکان برای تهیه حلوا دارد.

مصالح به کار رفته در این بنا لاشه سنگ، خشت وآجر می باشدکه جرزهای اصلی با آجر ودیوارهای مابین آنها از خشت خام پر شده است. پی بنا نیز با لاشه سنگ چیده شده است.

در  طرفین ورودی دو سکو جهت مکانی برای نشستن رهگذران نیز قرار دارد. پوشش خارجی بنا نیز کاهگل می باشد

در قسمت پایین سکوهای بخش ابتدایی بنایی مشاهده می شود که به نظر می آید محلی برای نگهداری دانه ها بوده است.

در طرف عمارت حلوایی، فضایی مکعب شکلی دیده می شود  که تغاری استوانه شکل فلزی در داخل آن قرار گرفته است که احتمالاً کارکرد آن خیساندن دانه ها بوده است .

تقریباً در میانه فضای اصلی حلوایی، آسیاب مخصوص کوبیدن دانه هایی از قبیل کنجد دیده می شود. کف این آسیاب کمی تو گود است و در بخشی از آن سوراخی به سمت پایین ایجاد شده که محل خروج مواد تهیه حلوا بوده است .

در منتهاالیه عصاری فضایی سمت چپ به محل قرارگیری دسته تغارهایی هم شکل و هم اندازه در دو طبقه اختصاص دارد که این ریتم قرارگیری، سیمای این قسمت را برای بیننده جذاب نموده است.

خانه تاریخی زند

خانه تاریخی زند را شاید خیلی ها نشناسند؛ خانه ای تاریخی بازمانده اواخر عصر قاجار در دل قم که معماری اصیل ایرانی را به نمایش در آورده است.

خانه زند که امروزه به موزه مردم‌شناسی شهرت دارد در مرکز بافت قدیمی شهر قم(محله گذرقلعه) در کوچه باریکی واقع شده است. در دو طرف این خانه دو تابلوی متفاوت به چشم می‌خورد؛ بر روی یکی سال ثبت ملی خانه یعنی ۱۳۷۷ درج شده و دیگری در نقطه مقابل، سال ثبت خانه را در فهرست آثار ملی، ۱۳۷۹ هجری شمسی نشان می‌دهد.

وارد خانه که شوید دو حیاط می بینید که مربوط به خانه دو برادر از بازماندگان قاجار با نام های حاجی خان و حاج علی هستند که قدمت شان به ۱۳۰ سال قبل یعنی اواخر دوره قاجار باز می گردد.

مجموعه موزه مردم شناسی قم شامل این دو خانه می شود که دارای ۱۴ اتاق، ۳۶ درب و پنجره چوبی از جنس گردو و ون و ۱۴ ستون سنگی است.

خانه تاریخی زند,خانه زند

این بنا با توجه به مواد و مصالح موجود در منطقه که شامل سنگ، خشت، چوب، آجر و گچ بنا شده که شاخصه معماری عصر قاجار بوده و نشان از مصالحی است که در دل کویر ایران بیش از هرچیز در ساخت و ساز و معماری مورد استفاده قرار می گرفته که البته چند باری در طول تاریخ مرمت شده ولی بافت اصیل آن دست نخورده باقی مانده است.

در بدو ورود به خانه وارد حیاطی می شوی که بر آجر فرش های منظم و مربعی شکل گام های گذاشته
می شود و اولین چیزی که به چشم می آید حوضی هشت ضلعی با قوسی هایی در چهار ضلع فرعی و کاشی های فیروزه ای رنگ در کف و فواره ای در مرکز حوض که درست در مرکز حیاط خودنمایی می کند

شاخصه معماری عصر قاجار استفاده فراوان از آجر است که در این بنا نیز به وفور به چشم می خورد و در زیر تاقی دور ساختمان یک ردیف خشت آبی رنگ به چشم می خورد که این رنگ آبی لعاب و یا رنگ نیست بلکه رنگ این نوع خاک است که با درجه معینی حرارت در کوره های آجرپزی به رنگ آبی در
می آید.

در این بنا ستون هایی می بینید که هیچکدام از نظر طرح با دیگری یکی نیست و هرکدام طرحی متفاوت با سایر ستون ها دارد. پایه ستون های ساختمان هم دستی را که دسته گلی را گرفته نمایش می دهد و بیانگر خوش آمدگویی بخش شاه نشین در لحظه ورود شاه به ساختمان بوده است.

در بدو ورود به خانه وارد حیاطی می شوی که بر آجر فرش های منظم و مربعی شکل گام های گذاشته می شود و اولین چیزی که به چشم می آید حوضی هشت ضلعی با قوسی هایی در چهار ضلع فرعی و کاشی های فیروزه ای رنگ در کف و فواره ای در مرکز حوض که درست در مرکز حیاط خودنمایی می کند، که با چهار باغچه یک متری در چهار سوی حوض محصور شده و گل های سرخ آن نشان از روح لطیف و دوستدار طبیعت ساکنان این خانه است.

این خانه دو سال پس از خرید خانه حاجی خان خریداری و در سال ۱۳۷۹ شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روبری ورودی خانه یک ردیف پله پنج تایی دیده می شود که به دو اتاق تو در تو منتهی شده که امروزه قسمتی از بخش اداری موزه مردم شناسی می باشد؛ در ضلع میانی حیاط ردیفی دیگر از پله وجود دارد که با طی شش پله عریض به ایوانی یک متری می رود که ۱۶ درب چوبی مستطیلی در دو جانب ایوان به چشم می خورد که به چهار اتاق راه می یابد.

اتاق های ضلع میانی با چهار ویترین که نمایشگر ابزار و سلاح های مفرغی، ظروف مسی و مفرغی و هستند، در دو جانب این راهرو قرار دارند. اتاق انتهایی که کوچک و کمی نامتقارن است با پلانی ذوزنقه ای که بر دورتا دور دیوارهای اتاق قاب عکس های قم کهن را نمایش می دهد. در اتاق دیگر رفته زنی با لباس های عصر قاجار با دستانی پینه بسته در حال آسیاب کردن گندم با سنگ ساب و هاون دستی است، در مجاورت او مردی گیوه دوز نشسته که نگاه خسته اش از مشقت سوزن زنی برای دوخت گیوه ها  حکایت می کند که سوی چشمانش را به زوال می برد، مرد دیگری با لباس محلی و قدی خمیده با گاوآهن چوبی در حال شخم زدن زمین کشاورزی خود است همه این ها حکایت از مشاغلی دارد که ساکنین قم قدیم به آنها مشغول بوده اند.

ضلع دیگر بنا که به ورودی خانه متصل است با هشت درب چوبی کوچک به دو اتاق متصل بهم ختم می شود که در اتاق اول دو لنگه درب امامزاده باوره کهک قرار دارد که برای نگهداری آنها را به این موزه منتقل کردند که قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و دیگر اثری که در این اتاق دیده می شود منبر مسجد روستای وشنوه، که متعلق به ۶۰۰ سال قبل است و در گوشه اتاق نیز ماکت بنا به چشم می آید.

در اتاق میانی مردی سفالگر را نشان داده که با ظرف و اشیا ساخته شده اش شغل خود را با توجه به مصالح موجود در منطقه معرفی می کند که پشت چرخ سفالگری در حال ساخت اشیا و ظروف سفالی برای فروش است.

از اتاق که بیرون میایی پس از عبور از سومین ردیف پله های خشتی به حیاط می رسی که با کمی چرخش به سمت راست و عبور از چند پله به درب چوبی مشبکی می رسی که به زیر زمین راه می یابد؛ سه تخت برای نشستن و گلیم هایی آویز شده بر دیوارها چیزهایی است که در نگاه اول در زیرزمین خانه به چشم می خورد؛ فضای میانی زیرزمین صحنه ای از قهوه خانه های قدیم را نشان می دهد که جایی برای رفع خستگی، تبادل اخبار و اطلاعات شهر و روستا میان ساکنین و عرصه ای برای نمایش پهلوانی و جوانمردی بوده که امروزه این نکته در قهوه خانه ها به فراموشی سپرده شده است.

سمت چپ دالان ورودی خانه چهار اتاق تودرتو دیده می شود که در راهروهای میانی چهارخمره سفالی که بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد با طرح های ساده پشت شیشه درها به نمایش گذاشته شده است.

با عبور از دو پله کوچک به دالانی با طاق قوسی قدم می گذارد که در بخشی با یک رشته پله کم عرض که پیخ خورده به پشت بام راه می یابد و قسمت دیگر به اتاق های تودر تو ختم می شود.

بر دیوار اولین اتاق این ضلع ساختمان قاب هایی از نسخ خطی دیده می شود پس از آن با عبور از راهرویی کوتاه که در آن زنی ایرانی با طرحی از لباس های اصیل زنان قدیم با پارچه های رنگارنگ به نمایش گذارده شده و روبروی آنهم خمره ای بزرگ سفالین دیده می شود.

اتاق بعدی با قاب هایی از لباس، کف پوش و گیوه، و پارچه های قدیمی که نشانگر پوشش و جنس پارچه منطقه در دوران تاریخی است، به نمایش درآمده است و اما اتاق آخر این ردیف محفلی است قرآنی که زنان با لباس هایی پوشیده چارقدهای بلند در حال قرائت قرآن و سواد آموزی به سبک قرآنی هستند.

با عبور از در چوبی مشبک و هلالی به حیاط می رسی و با گذر از شش ردیف پله به ایوان مجاور راه می یابد که دو ستون و پنج درب مستطیل چوبی دیده می شود که این درها به دو اتاق منتهی می شود.

اتاقی که نمایشگر سبک و سیاق زندگی مردم ایران قدیم است؛ لحاف کرسی نقطه گرما بخش زندگی ساکنین شهر و روستا؛ محفل عشق و یادآور خوشی و مرارت های زندگی ایران قدیم؛ مکانی برای گردهمایی و بحث و هم صحبتی اهالی خانه با یکدیگر و

اتاق پشتی این بخش بازنمایی از مکتب خانه های قدیم است که مکانی آموزشی برای فرزندان بوده و معلم مکتب با کمک قرآن و دیوان حافظ و مولوی به بچه ها سواد می آموزد و در صورت نیاز برای تنبه آنها از چوب و فلک استفاده می کرده که در اینجا این وسیله تنبیه و اصلاح بچه نیز به چشم می خورد و با دیدنش درد را ناخودآگاه در کف پاهای خود حس می کنی؛ گویی تو به جای آن طفل خبط کرده ای و در حال مجازات و تنبیهی!

آخرین ضلع خانه نیز با با سه در دیده می شود که با دو پله و عبور از دالانی کوتاه به اتاق مشرف بر حیاط منتهی می شود که درب این اتاق به راهرو ورودی ساختمان راه می یابد.

کوه نمک - گنبد نمکی

گنبد نمکی قم

کوه نمک قم در ۱۵ کیلومتری جاده قم به سمت جعفریه قرار گرفته و از جاذبه های طبیعی استان قم به شمار می رود. تاریخ زمین ‌شناسی گنبد نمکی قم به شصت میلیون سال قبل برمیگردد.

گنبد نمکی طغرود که تنها گنبد نمکی متقارن جهان است، با دارا بودن دریاچه ای کوچک در دل خود پدیده ای طبیعی و منحصر به فرد به شمار می رود که در این منطقبه قرار گرفته است. در این گنبد، بلورهای نمک به صورت تیغه های مشخص و کنگره دار درآمده اند و مناظر زیبایی را خلق کرده اند. این گنبد خیلی بزرگ بوده و گسترش شمالی آن تا طول سه کیلومتر ادامه دارد.

وجود دریاچه نمک در میان گنبد نکته منحصر به فرد دیگری است. در این منطقه گرمسیری بعد از بارندگی های فصلی به دلیل گرمای زیاد، آبهای شور تبخیر و گنبدهای نمکی با اشکال بسیار متفاوت و زیبا شکل می گیرند که این امر موجب جذب گردشگران و توریست ها به این مناطق می شود.

 

 

 
شهرک سینمایی نور

شهرک سینمایی نور

شهرک سینمایی نور

شهرک سینمایی محمد رسول‌ الله در ۳۵ کیلومتری قم و در حاشیه روستای اللهیار واقع است که با چشم انداز ۳۰ ساله ساخته شده است. در ‌این شهرک بخش‌ هایی از شهرهای مکه، ‌مدینه، ‌شعب ابی ‌طالب و کلیسای بحیرا در شهر بصرای شام در مقیاس یک یک ساخته شده است.

پس از نگارش فیلمنامه محمدرسول الله (ص) که یک سال و چند ماه طول کشید، خرداد ماه سال ۱۳۸۹ پیش تولید فیلم «محمد رسول الله (ص)» رسما آغاز و طبق برنامه ریزی انجام شده شهریور سال ۱۳۹۰ مصادف با عید قربان ساخت دکور این فیلم سینمایی در شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) در جاده تهران - قم به اتمام رسید.

لوکیشن اصلی فیلم سینمایی «محمد رسول الله» در شهرک پیامبر اعظم (ص) بود که در آغاز کار صد هکتار پیش بینی شده بود اما با پیشرفت ساخت این فیلم سینمایی و نیاز به فضای بیشتر این مساحت گسترش یافت و درنهایت با 220 هکتار مساحت، دکورسازی در آن انجام شد. عمر استفاده از این سازه سی سال است و فیلمسازان می‌ توانند از دکورهای این شهرک استفاده کنند.  

طراحی صحنه
طراح اصلی فیلم «محمد رسول ‌الله» میلژن کرکا کلژاکویچ هنرمند ۶۳ ساله اهل کروات است. این طراح صحنه روش منحصر به فردی را در ساخت دکور این شهرک به کار گرفته بود. درواقع روش های به کار رفته تا این لحظه در سینمای جهان اتفاق نادری است. پیش از این، مجموع سازه ها به روش سنتی با داربست و لوله ساخته می شد اما برای نخستین بار در طراحی صحنه از سازه های سبک ولی مقاوم استفاده شده که سبک تازه ای در طراحی صحنه فیلم های تاریخی ارائه شده است.

دروازه بزرگ شهر مکه و چشم اندازی از بیابانی گسترده با خانه هایی کاه‌ گلی کوتاه و در ادامه نمایی از شکوه و عظمت کعبه زیباترین تصویری است که در بدو ورود به شهرک پیامبر اعظم (ص) به چشم می خورد.

دروازه خروج از مکه به شهر بصرا باز می شود که یکی از مهمترین شهرهای تجاری در مسیر شام به شمار می رفت. در این شهر کلیسای بحیرا واقع شده است. کلیسایی که حضرت محمد (ص) در سن ۱۲ سالگلی همراه با عموی خود در سفری به شام از آنجا گذشت و بحیرا راهب دیر اولین نوید پیامبری حضرت را به ابوطالب عموی پیامبر داد.

فیلم سینمایی «محمدرسول الله (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی از ۵ شهریورماه سال ۱۳۹۴ در سینماهای کشور اکران شد. این فیلم توانست تا حدودی با مخاطب داخلی ارتباط برقرار کند اما نگاهش به سمت خارج از مرزها بود. موقعیت شهر مکه در فیلم «محمد رسول‌الله» از قبل از تولد پیامبر اسلام تا بازسازی کعبه توسط سران قریش به تصویر کشیده شده است.

علیرغم اینکه این شهرک مدتی است که برای بازدید آماده و همه زیرساخت های خدماتی و رفاهی آن نیز مهیا شده است، بازدید برای عموم دایر نیست و علاقه مندان فقط می توانند با ثبت نام در تورهای گردشگری و به صورت دست جمعی و از پیش هماهنگ شده وارد این شهرک شوند.

مسیر دسترسی
تفاوتی نمی کند از سمت قم به سمت تهران بروی یا بالعکس. به تابلوی کیلومتر 55 که رسیدیم باید حواسمان به تابلوی شهرک سینمایی نور باشد.
ورودی جاده خاکی است. از ابتدای جاده خاکی تا رسیدن به دروازه شهرک کمتر از 6 کیلومتر راه است.

 

 

 
کاروانسرای دیرگچین

کاروانسرای دیرگچین

کاروانسرای ˈدیرگچینˈ در قم با قدمت 1750 سال معروف به مادر کاروانسراهای ایران در حاشیه غربی کویر بزرگ نمک واقع شده و در راه باستانی ری به اصفهان از دیرباز کانون تجمع خطوط ارتباطی میان شرق و غرب بوده و راه‌های مناطق شمالی، غربی، جنوبی و شرقی به ری، در این نقطه تلاقی می‌کرده‌اند. در دوران مادها و هخامنشیان، این نقطه ارتباط میان ایالت‌های شرقی و شمالی را با جنوب و غرب برقرار می‌ساخته و اهمیت دفاعی نیز داشته‌است. در دوران سلوکی، پارتی، و ساسانی بر اهمیت تجاری این محل افزوده شده و بخشی از جاده ابریشم به‌حساب می‌آمده،که از تیسفون تا بلخ و سمرقند و بخارا امتداد داشته‌استکاروانسرای دیرگچین بسیار استوار و پرشکوه است که در دل پارک ملی کویر واقع شده به عنوان منزلگاهی بسیار مهم در مسیر یکی از راههای باستانی منزلگاه های ایران بوده است. کاروانسرای دیرگچین با توجه به قدمت، وسعت و اهمیت آن که در بیشتر منابع و متون به عنوان مادر کاروانسراهای ایران از آن نام برده شده است. بنای اولیه کاروانسرای دیرگچین را به دوره حکومت اردشیر ساسانی نسبت می دهند و البته این کاروانسرا در دوره صفویه تغییرات اساسی پیدا کرده و به شکل کاروانسراهای معمول و متداول صفویه از رونق و اعتبار خاصی تا پایان دوره قاجاریه برخوردار بوده است.

یکی از دلایل نام نهادن کاروانسرای دیرگچین به عنوان مادر کاروانسراهای ایران وجود تمام مایحتاج مسافران در داخل کاروانسرا شامل مسجد، آسیاب، حیات خلوت، حمام و سرویس های بهداشتی است.
این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۴۰۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موقعیت مکانی و مسیرهای دسترسی:

این بنا بر سر راه قدیمی قم به ورامین و قم به گرمسار قرار دارد و فاصله آن تا شهرقم حدود 70 کیلومتر است.
راه های ورود به منطقه:

مسیر اول ، جاده آسفالته گرمسار قم.

مسیر دوم ، چرم شهر ورامین بعد از طی مسافتی در حدود 20 کیلومتر  به دیر گچین می رسید.

 

 
 
حوض سلطان

دریاچه نمک حوض سلطان در 40 کیلومتری شمال شهرستان قم و 85 کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه تهران قم قرار دارد .این دریاچه که به دریاچه ساوه قم ودریاچه شاهی هم معروف است به مساحت تقریبی 240 کیلومتر مربع درشمال شرق شهرستان قم واقع شده است ورشته کوههای البرز درشمال ان قرار دارد. این دریاچه بزرگترین دریاچه  نمکی ایران است که هنگام بارش باران بدلیل صیقل یافتگی سطح آن، آینه ای به بزرگی دریاچه درست شده و تصاویر منحصر بفردی را خلق می کند.

این دریاچه از دو چالهٔ جدا از هم تشکیل شده‌است. چالهٔ غربی به نام حوض سلطان و چاله شرقی به نام حوض مره‌است که به‌وسیله یک آبراهه به هم وصل می‌شوند. در فصول پر آب ابتدا چاله مره پر می‌شود و سپس آب اضافی وارد حوض سلطان می‌شود.

لازم به ذکر است که حوض سلطان در سال ۱۸۸۳ میلادی و بر اثر ساخت جاده شوسه تهران قم تشکیل شد.

 

 
 
 
پلنگ دره

منطقه حفاظت شده پلنگ دره در جنوب غربی استان قم (در جاده سلفچگان- نیزار) و 50 کیلومتری شهرستان قم قرار داردمنطقه سلفچگان در ناحیه شمالی، رودخانه قمرود در ناحیه شرقی و در غرب این منطقه نیز چند روستای کوچک قرار دارددر دهه های گذشته پلنگ دره تنها زیستگاه آهو بوده و سپس در بردارنده انواع پستانداران از جمله پلنگ، گرگ، روباه، شغال، تشی،  کل و بز، قوچ و میش، گربه وحشی، خرگوش و ... شده و بعدها به پلنگ دره مشهور شده است.

این منطقه با برخورداری از زیستگاه های جانوری، جمعیت جانوری مناسبی را در خود جا داده استصخره ای و تپه ماهوری بودن طبیعت این منطقه و وجود پرتگاه ها و برخورداری منطقه از پوشش گیاهی و چشمه های بسیار، باعث شده تا پلنگ دره مکانی مناسب برای حیوانات وحشی، پرندگان و سایر جانوران منطقه باشدوجود چشمه های فراوان و پراکندگی آنها به نحوی است که در تمام سال آب کافی را برای وحوش و گونه های گیاهی فراهم می کند. اقلیم این منطقه نیمه سرد و در فصل زمستان اکثرا پوشیده از برف است. قمرود بزرگترین و پرآب ترین و یکی از از دو رود دائمی استان نیز از حاشیه این منطقه عبور می کند و جلوه ای خاص به طبیعت آن داده استوجود رودخانه قمرود در بخش جنوب شرقی پلنگ دره، همچنین چشمه های بسیار و منابع خوب آبی،باعث شده تا علاوه بر گونه های مختلف حیوانات وحشی، پرندگان، خزندگان و دوزیستان، گونه هایی از انواع مختلف آبزیان نظیر ماهی سفید رودخانه ای، کولی رودخانه ای و سیاه ماهی نیز در این منطقه مشاهده شود.

منطقه پلنگ دره از سال 1375 به عنوان منطقه شکار ممنوع و درسال 1388 در لیست مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت

 

منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم 

 
قله برف انبار

 

"کوه برف انبار" در فاصله 12 کیلومتری روستای فردو قرار دارد و با چشم اندازهای بسیار زیبا طبیعت گردان را به سوی جذب می کند. سطوح کوه در فصل زمستان از برف یکپارچه سفیدپوش می شود و جلوه ای بسیار تماشایی می یابد و اغلب در فصل بهار و گاها تابستان نیز پوشش هایی از برف بر روی سطح آن باقی می ماند.

 "قله برف انبار" واقع در جنوب شرقی روستای فردو و شمال غربی نراق مرتفع ترین قله استان با ارتفاع 3 هزار و 175 متر از سطح دریاست که صعود به این قله به جز  فصل تابستان در سایر فصول سال کوه نوردان زیادی را به سوی خود می کشد.

 مبدا صعود به این قله امامزاده بوره یا استخر آبی که پشت امامزاده به فاصله 800 متری قرار دارد، است که این مناطق حدود 4 کیلومتر بعد از روستای فردو قرار دارند. به منظور صعود به قله از محل امامزاده بوره وارد دره زهاب در پشت امامزاده شده و مشخصه آن وجود جاده خاکی در داخل دره است که این جاده به منظور دسترسی به باغ ها کشیده شده است.

 پس از طی حدود یک ساعت به چشمه ای که تقریبا در انتهای دره قرار دارد می رسید. بعد از چشمه در سمت راست، یالی با شیب ملایم و پاکوب مشخص که در طول مسیر با میله هایی علامتگذاری شده، بعد از حدود 2 ساعت شما را به قله سه هزار و 175 متری برف انبار می رساند. در شمال قله برف انبار، قله دماوند قرار دارد که در روزهای آفتابی و صاف پیداست.

 در مسیر صعود به قله دو چشمه آب خنک و گوارا نیز وجود دارد که نوشیدن آب آنها بسیار دلچسب است.

قله برف انبار